رادیوفرکوئنسی دیسک کمر

روش توان‌بخشی با رادیوفرکوئنسی با استفاده از تجهیزات تخصصی برای هدف قرار دادن درد مفاصل و درد اعصاب انجام می‌شود. رادیوفرکوئنسی یک روش با حداقل تهاجم است که می‌تواند باعث تسکین انواع دردهای مزمن در میان مدت تا طولانی مدت شود.

درمان رادیوفرکوئنسی توسط فوق تخصص درد انجام می شود که با دقت سوزن‌ها را مستقیماً روی اعصاب ایجاد کننده درد قرار می‌دهد و گرما در نوک سوزن و اعصاب ایجاد می‌شود. این امر اعصاب ارسال کننده سیگنال به مغز را مختل می‌کند ، که می‌تواند باعث کاهش درد در طولانی مدت شود (۶ ماه تا چند سال).

انواع روش های درمانی رادیوفرکوئنسی

✔ پالس رادیوفرکوئنسی یا PRF

دراین روش، ازجریان رادیوفرکوئنسی با ولتاژ بالا به مدت کوتاه استفاده می شود.یک قطع جریان باعث میشود دما کاهش یابد و در نهایت دمای بافت کمتر از 42 نگه داشته شود.به همین جهت تخریب بافتی رخ نمی دهد وفیلدهای الکتریکال ایجاد شده با پالس رادئوفرکوئنسی ،بروی غشا نرونال اثرگذاشته و سبب تغییرسیگنال های سیناپتیک می شود به همین جهت تعدیل فعالیت عصبی و تغییر سریع در فیلدهای الکتریکی خواهد شد.از این روش عموما درتعدیل و بلوک کردن فعالیت عصب های حسی وحرکتی بکار می رود.

✔ رادیو فرکوئنسی مداخله ای یا Conventional RF

دراین روش با عبور دادن جریان RFبروی عصب وایجاد گرما،سبب تخریب عصب مدنظرخواهد شد.از این روش عموما جهت درمان عصب مورد مداخله که فقط حسی بوده و نقشی جز درانتقال پیام درد ندارد،استفاده می شود.

نحوه انجام جراحی بسته ستون فقرات به کمک رادیوفرکوئنسی

این عمل تحت بی حسی موضعی جهت کاهش درد و ناراحتی بیمار در طی عمل انجام میگیرد.بیماردرحین عمل کاملا هوشیار می باشد.اما هیچگونه دردی را حس نمی کند.برای انجام این عمل پزشک توسط تصاویر اشعه ایکس سوزن کوچکی را درمحل تحت درمان فرومی برد. پس از فرو کردن سوزن دردرون محل آسیب دیده،میکروالکترود را برای شروع فرآیند تحریک از وسط سوزن عبورمیدهد.پس از قرارگرفتن سوزن و الکترود در محل موردنظر،جریان الکتریکی رادیوفرکوئنسی از طریق الکترود به بافت اطراف مفصل آسیب دیده فرستاده می شود و بافت گرم می شود.این واکنش گرم شدن بافت سبب کاهش درد و علائم بیماری خواهد شد.

میزان موفقیت جراحی کم تهاجمی به کمک امواج رادیوفرکوئنسی

بیماران بلافاصله پس از عمل میتوانند راه بروند.و پس از 24ساعت پس از عمل می توانند به زندگی عادی خود بازگردنند.اما باید دقت کنید که تا14روز پس از عمل همچنان درد دارند.و بیمار تا بهبودی کامل باید تحت نظر پزشک قرار بگیرد.

تسکین درد وعلائم بیمار عموما 9ماه تا 2سال طول می کشد.این روش 70تا80درصد درافرادی که بلوک های عصبی خوبی دارند موثراست.درصورت نیازجهت بهبودی کامل حال بیمار،ممکن است جراحی تکرار شود.

کاربرد جراحی کم تهاجمی به کمک امواج رادیو فرکونئسی

معمولا از روش برای درمان دردهای مزمن از قبیل:

✔ بیماری آرتریت یا اسپوندلیوزستون فقرات

✔ التهاب مفصل ساکرویلیت